Folklooripidu ja õuesõpe Unipihal

_DSC4419

4.juunil toimunud Unipiha kooli folklooripäev kasvas välja ühest  Storyline projektist, milles  tutvustasime Comenius partnerite koolidele  Unipihal  kasvavaid põõsaid ja puid, nende tähtsust meie rahvaluules ja kultuuris, eestlaste kui maarahva kooselamist metsaga aastasadade vältel. Laste ugri-mugri juurte juurde toomine on meie kooli õppekava eesmärgiks olnud üle 25 aasta. Seekord oli ühendatud õuesõpe ja  rahvapärimus.

Puud on hellad velled

4.juuni hommikul täitub Unipiha kooli õu peole tulnud Kuuste  ja Kambja PK lastest. Algne kohmetus ja võõristus asendub kiiresti lastele omase jooksmis- ning mängulustiga. Peagi ollakse üksteisega koos, aetakse üksteist taga.

_DSC4419

Pärast tutvumislaulu jaotuvad lapsed rühmadesse nii, et need oleksid võimalikult „segatud“, et ka erinevate koolide lapsed omavahel suhelda saaksid.  Algab „Puust puuni“ mäng, milles lapsed määravad ja õpivad tundma kooli ümbruses kasvavaid puid. Lahendavad Unipiha õpetajate poolt koostatud ülesandeid, saavad rahvapärimuslikke teadmisi. Lahendavad ristsõnu, mõistatusi, õpivad kasutama kaarti puude asukoha leidmisel.

_DSC4431

„Me ei leia paju üles,“ kurdab üks pisike tüdrukutirts. Õpetaja Eha näitab talle selle plaani pealt ja looduses  ning tüdruk lippab rõõmsa meelega edasi.

Puude määramine lehtede järgi on paras pähkel kaugemalt tulnud lastele. Ära ei tunta saart, pihlakat, sarapuud, paju ning toomingat.  Kokku on vaja määrata õigesti ära 12 puud.

_DSC4452

Ja loomulikult kuulub peo juurde ka iga kooli rahvalauluaineline etteaste, ühised tantsud ja rahvalaulud. Ühiste ringmängude vaheajal kuulatakse ka lehmalüpsja ning karmiinleevikese laulu. Ka see kuulub folkloori juurde.

Urmase õpituba

Folklooripäeva naelaks kujuneb pajupilli vestmise õppimine. Urmas , Unipiha kooli 1.kl. õpilase Tõnise isa ,on kodust kaasa võtnud paju, haava ja  lepa oksi ning nuge.

Kui Urmas näitama hakkab, kuidas oksal koort lahti kloppida, keelt teha, on tahtjaid palju.“Mina tahan ka, mina tahan ka..“ kostub püstkoja juures, kus õpituba aset on võtnud. „Ära enda poole kunagi noga lõika,“ õpetab Urmas järjekordset last.

„Et emad ei helistaks kooli. Mis te õige mõtlete, kui keegi neist juhtub kogemata näppu lõikama. Et annate noa laste kätte.. „ ütleb ta mulle naerdes, kui tema õpetamist kõrvalt jälgin.

_DSC4488

Enamusele lastest on see nende elu esimene pajupill. Romet (1.kl.) on saanud Urmase abiga pilli valmis ja puhub seda kõigest väest. Ise rõõmsalt lausudes:“ Terve maailm kuuleb nüüd!“

Pajupilli vestmine kestab nii kaua, et Kuuste  kooli lastele järele tulnud buss peab veidi ootama.

Et ka Ants saaks endale oma esimese vilepilli. Urmas jookseb seda  bussi viima. Vaatan, kuidas ta bussi poole lidub ning mõtlen:“ No on isa! Ükski laps ei tohi pillist ilma jääda..“

Lembit Jakobson

Halliki (folkansambli „Taevasiib“ juhendaja“): Väga tore päev oli. Eriti meeldis puude tundmaõppimise mäng. Olen väga tänulik, et sain Unipiha kooli külastada. Teil on laste jaoks nii palju ruumi, ronimispuud ja puha..

 Marika Lehiste (Kambja PK):Tore, et talvine pime aeg möödas on. Kevadel võiksidki Kambja valla lapsed Unipiha folkpeol kokku saada. See võiks muutuda traditsiooniks.

 Urmas Aavik (pajupilli töötoa meister):Mulle tekitab kõhedust, kui 10 aastane laps nuga kätte ei või võtta. Nüüd said lapsed teada, et nuga pole suskamis-, vaid tööriist. See on rõõm, kui lapsed hoolega vaatavad ja ise endale vestavad pajupilli. Kas järgmine põlvkond enam seda teha oskabki?

 Arhe (Unipiha koolist):Uhkelt: „Mina õppisin täna pajupilli tegema. „Ka näppu lõikama,“ lisab ta muheledes.

 Suur aitäh Unipiha koolipere poolt nii Kambja kui Kuuste, Taevasiib ja  Kaval käsi ansamblite lastele Tartust.

Vaata veel pilte!

_DSC4425

_DSC4426

_DSC4442

_DSC4457

_DSC4482

_DSC4483

_DSC4484

_DSC4486

_DSC4490

_DSC4429